Usein Kysyttyä

Olemme koonneet tälle sivulle kysymyksiä, jotka usein askarruttavat asiakkaitamme. Jos et löydä täältä vastausta juuri sinun kysymykseesi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Lehden tilaukseen liittyvät kysymykset

Tilauksen tekeminen

Mikä on edullisin tapa tilata Helsingin Sanomat?

Jatkuva tilaus on edullisin tapa tilata Helsingin Sanomat. Tilaushinta määräytyy tilauspituuden, -muodon ja laskutusjakson mukaan. Jatkuvassa tilauksessa pidempi laskutusjakso on aina edullisempi. Mitä pidempi maksuväli, sitä edullisempi on yksittäisen painetun lehden hinta. Voit pidentää laskutuksesi maksuväliä kirjautumalla Omat tiedot -sivulle.

Miksi tilaisin jatkuvan tilauksen?

Jatkuva tilaus on usein edullisempi kuin määräaikainen tilaus. Jatkuva tilaus on myös joustavampi: voit tehdä osoitteenmuutoksen ja keskeytyksen jopa 3 päiväksi, määräaikaisessa tilauksessa minimipituus on viikko. Lisäksi jatkuvassa tilauksessa vähintään viikon pituiset jakelunkeskeytykset hyvitetään tilauspituudessa. HS Verkko ja HS Verkko Plus –palveluissa jatkuva tilaus on ainoa tilausmuoto.

Voiko Hesarin tilata vain viikonlopuksi?

Kyllä. Helsingin Sanomat tarjoaa tilaajilleen useita tilausmuotoja, joista jokainen voi valita itselleen sopivimman. Tutustu eri tilausmuotoihin ja hintoihin tilaussivulla

Tee tilaus

Onko mahdollista saada lehti ilman mainoksia tai liitteitä?

Mainokset ovat osa lehden sisältöä, eikä lehteä voi tilata ilman mainoksia tai liitteitä. Monet tilaajat arvostavat mainosten tuomaa ajankohtaista tietoa oikeasta hintatasosta, mitä uutuuksia on markkinoille tullut sekä missä yhtiössä on parhaat vapaat työpaikat.

Voiko lehden tilata ulkomaille?

Helsingin Sanomat voi myös tilata ulkomaille. Jakelu tapahtuu useimmin postien välityksellä ja yleensä 2-5 päivän viiveellä. Jos tilaukseesi kuuluu myös HS Verkko Plus, voit lukea päivän lehden  Helsingin Sanomien verkkopalvelussa  myös  ulkomailla. Päivän lehti on luettavissa Suomen aikaa aamusta joko html-versiona tai näköislehtenä. Helsingin Sanomia myös tulostetaan A3 koossa eri puolilla maailmaa.

Lue lisää

En ole Helsingin Sanomien tilaaja. Voinko silti antaa tilauksen lahjaksi?

Helsingin Sanomien tilaus on loistava lahja, olitpa itse tilaaja tai et. Tilaajillemme tarjoamme lahjatilauksen asiakasetuhintaan, mutta kaikki pääsevät tekemään lahjatilauksen helposti Tilaus-osiosta.

Tilaa Hesari lahjaksi

Asiakaspalvelusivun käyttäminen

Miten kirjaudun sisään asiakaspalveluun?

Voit kirjautua sisään asiakaspalveluun Helsingin Sanomien verkkopalvelun käyttäjätunnuksilla. Sisäänkirjautuminen tapahtuu sivun oikeasta ylälaidasta tai Omat tiedot -kohdasta.

Kirjautuneena saat tilauksesi muutokset voimaan nopeammin. Myös hyödyntäessäsi asiakasetuja sinun tulee kirjautua sisään. Pääset kirjautumaan ulos asiakaspalvelusta sivun oikean ylälaidan Kirjaudu ulos -linkistä.

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Asiakasnumerosi löydät viimeisimmästä Helsingin Sanomien laskustasi. Jos sinulla on käytössäsi HS Verkko Plus- tai HS Verkko -tilaus, löydät asiakasnumerosi myös verkkopalvelun Omat tiedot -osiosta.

Jos olet antanut meille sähköpostiosoitteesi esimerkiksi tilauksen yhteydessä, voimme lähettää asiakasnumerosi sähköpostitse sinulle. Tilaa asiakasnumero sähköpostiisi >>

Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme, josta saat asiakasnumeron käyttöösi. Asiakaspalvelun yhteystiedot >>

Mihin antamiani tietoja käytetään?

Helsingin Sanomat käyttää tilaajiensa tietoja asiakaspalvelussaan ja erilaisista asiakaseduista tiedottaessaan. Voit lukea tietojesi käytöstä tarkemmin rekisteriselosteesta

Muutokset tilauksiin ja omiin tietoihin

Miten muutan määräaikaistilauksen jatkuvaksi?

Voit tehdä haluamiasi muutoksia tilaukseesi kätevästi Omat tiedot -osiossa (vaatii kirjautumisen). Tätä kautta tehdyt muutokset astuvat voimaan laskutuskauden päätyttyä. Jos haluat muutoksen voimaan heti, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Olen aloittanut opiskelut ja haluan muuttaa tilaukseni opiskelijatilaukseksi. Kuinka minun pitäisi toimia?

Jos olet täysipäiväinen opiskelija, jonka taloudessa ei asu työssäkäyviä henkilöitä, voit muuttaa tilauksesi opiskelijatilaukseksi Omat tiedot -osion kautta. Tilausta tehdessäsi sinun on annettava opiskelijanumerosi tai syntymäaikasi ja oppilaitoksesi nimi.

Helsingin Sanomien verkkopalvelusta ei anneta erillistä opiskelija-alennusta.

Miten muutan sunnuntaitilauksen jokapäiväiseksi tilaukseksi?

Voit tehdä haluamiasi muutoksia tilaukseesi kätevästi Omat tiedot -osiossa (vaatii kirjautumisen). Tätä kautta tehdyt muutokset astuvat voimaan laskutuskauden päätyttyä. Jos haluat muutoksen voimaan heti, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kuinka nopeasti tilaukseen tehdyt muutokset (esim. osoitteenmuutos ja keskeytys) tulevat voimaan?

Tilaukseen tehdyt muutokset astuvat voimaan viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.

Voiko lehden tilapäisesti keskeyttää tai kääntää toiseen osoitteeseen?

Voit halutessasi tehdä tilaukseesi tilapäisen jakelunkeskeytyksen tai tilapäisen osoitteenmuutoksen. Molemmat onnistuvat myös Omat tiedot -sivun kautta (vaatii kirjautumisen).

Miksi tilaukseeni tekemä muutos astuu voimaan vasta pitkän ajan kuluttua?

Verkossa tehdyt tilauksen muotoa tai laskutusjaksoa koskevat muutokset astuvat voimaan vasta seuraavan laskutuskauden alkaessa. Jos haluat muutoksen astuvan voimaan heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Olen antanut Helsingin Sanomien tilauksen lahjaksi. Voinko vaihtaa lahjan saajaa?

Kyllä, lahjan antajana voit halutessasi muuttaa lahjan saajaa. Kätevimmin vaihdat lahjan saajaa Omat tiedot -sivulla.

Voinko hoitaa tilaukseeni liittyvät asiat soittamalla suoraan asiakaspalveluun?

Voit toki jatkossakin hoitaa asioita olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse, mutta Omat tiedot -sivun kautta hallitset ja muokkaat tilauksiasi myös asiakaspalvelumme aukioloaikojen ulkopuolella.

Miten peruutan tilaukseni?

Jos haluat irtisanoa tilauksesi, ota yhteyttä puhelimitse Helsingin Sanomien asiakaspalveluun. Henkilökohtaisella palvelulla huolehdimme, että laskutus- sekä mahdolliset hyvitystoimenpiteet hoituvat sujuvasti. Haluamme myös kuulla palautteesi, jotta voimme kehittää jatkossa toimintaamme.

Tilaaja voi irtisanoa jatkuvan tilauksen ilmoittamalla siitä HS:n asiakaspalveluun vähintään yhtä viikkoa ennen laskutusjakson päättymistä. Muutos astuu tällöin voimaan uuden laskutusjakson alkaessa.

Kesken tilausjakson tehty jatkuvan tilauksen irtisanominen astuu voimaan 3 päivän kuluessa tilaajan tekemästä ilmoituksesta. Kesken tilausjakson irtisanotusta tilauksesta veloitetaan muutoskulu 5 € sekä normaalihinnaston mukainen tilausmaksu siltä ajalta, jonka tilaaja on ehtinyt saada lehteä. Mahdolliset tilauksen kampanjaedut eivät ole voimassa, mikäli tilaus irtisanotaan kesken laskutusjakson.

Päivittyvätkö osoitetiedot väestörekisterikeskuksesta?

Asiakkaiden osoitetietoja ei päivitetä väestörekisterikeskuksen tietojen perusteella, koska muutostiedot tulevat viiveellä.

Asiakasedut

Millaisia asiakasetuja saan Helsingin Sanomien tilaajana?

Kotiin kannettavan Hesarin, Nyt-liitteen, Kuukausiliitteen sekä Kesä- ja Koulutusliitteiden lisäksi tilaajana saat monia rahanarvoisia etuja, jotka löydät helposti Asiakasedut -sivultamme. Lisäksi toistuvasti Suomen parhaaksi valittu asiakaspalvelu hoitaa kaiken tilaukseesi liittyvän sinulle sopivalla tavalla – henkilökohtaisesti, verkossa tai matkapuhelimella

Mitä ovat Etuja tilaajille -tapahtumat?

Kutsumme tilaajiamme erilaisiin Etuja tilaajille -tapahtumiin Helsingin Sanomien sivuilla ja sähköpostilla. Kun näet ilmoituksen, toimi nopeasti, sillä paikkoja on rajallisesti. Lue lisää Etuja tilaajille -tapahtumista

Olen ilmoittautunut Etuja tilaajille -tapahtumaan. Mistä pääsen tulostamaan lipun tai varausvahvistuksen myöhemmin uudelleen?

Jos olet ilmoittautunut Etuja tilaajille -tapahtumaan ja haluat jälkikäteen päästä tulostamaan varausvahvistuksen tai lipun tapahtumaan, pääset tulostukseen kirjautumalla asiakasnumerollasi Omat tiedot -sivulle. Sieltä löydät kohdan Ilmoittautumiset, josta pääset tulostamaan varauksen klikkaamalla tapahtuman nimeä. Voit myös mennä alkuperäiseen ilmoittautumisosoitteeseen ja syöttää ilmoittautumiskenttään asiakasnumerosi.

Laskutus ja maksaminen

Voinko maksaa laskuni useammassa erässä?

Helsingin Sanomat tarjoaa tilaajilleen jatkuviin tilauksiin neljä laskutusvälivaihtoehtoa, 3 kk, 4 kk, 6 kk ja 12 kk, joista jokainen voi valita itselleen sopivimman. Mitä pidempi laskutusväli, sen edullisemmaksi päivittäinen lehti tulee tilaajalle. Voit tarkastella tilaustesi laskutusvälejä Omat tiedot -osiosta ja tehdä sitä kautta halutessasi myös muutoksia laskutusväleihin.

Voiko saada tilauslaskun e-laskuna?

Voit vastaanottaa Hesarin tilauslaskut e-laskuna suoraan verkkopankkiisi.

Saat e-laskun käyttöösi tekemällä e-laskusopimuksen verkkopankissasi. Valitse laskuttajaluettelosta Helsingin Sanomat ja laskutusaiheeksi tilauslasku. Syötä tunnistetietona asiakasnumerosi, jonka löydät tilauslaskustasi, voit tilata sähköpostiosoitteeseesi täältä (mikäli meillä on tiedossa sähköpostiosoitteesi) tai voit kysyä sen asiakaspalvelustamme.

Kun olemme vastaanottaneet pankiltasi ilmoituksen sopimuksesta, lähetämme laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi. Sinun tarvitsee vain tarkastaa lasku ja hyväksyä maksu veloitettavaksi tililtäsi.

Lisätietoa e-laskun käyttöönotosta saat omasta pankistasi tai verkosta osoitteesta www.e-lasku.info.

Mitä e-lasku maksaa?

Helsingin Sanomat ei veloita e-laskusta mitään.

Maksoin laskuni vahingossa kahteen kertaan. Mitä liikamaksulleni tapahtuu?

Voit valita haluatko käyttää liikamaksun seuraavan tilausjakson maksuksi vai haluatko, että raha palautetaan tilillesi. Jos valitset rahanpalautuksen, tarkistathan tilinumerosi ennen yhteydenottoa asiakaspalveluun.

Tilasin Hesarin 2 kuukaudeksi ja sain yhden ilmaisen kuukauden kaupan päälle. Laskussa lukee kuitenkin vain maksettavan jakson pituus. Mistä tiedän, että saan oikeasti kuukauden lehdet ilmaiseksi?

Laskun seliteosassa, tilisiirron yläpuolella, kerrotaan, että jakelu alkaa tilaukseesi sisältyvällä veloituksettomalla jaksolla.

Tein keskeytyksen kaksi viikkoa sitten. Miksi keskeytyshyvitys ei näy uusimmassa laskussa?

Lasku on ehtinyt muodostua ennen keskeytyksen kirjaamista. Keskeytyspäivien määrä näkyy vasta seuraavassa laskussa.

Voinko saada laskuni Netpostiin?

Kyllä. Valitse Netpostin palvelussa kirjeiden lähettäjät -listalta Helsingin Sanomat ja Tallenna. Saat seuraavan tilauslaskun suoraan myös Netpostiisi. Jos haluat jatkossa laskusi vain Netpostiin etkä enää myös paperisena kotiin, valitse Netpostin palvelussa Kirjeiden lähettäjät –sivulla ”Haluaisin kirjeet sähköisinä kaikilta palvelun lähettäjiltä, joilta muuten saisin paperikirjeitä. En siis halua paperisia kirjeitä, jos on mahdollista saada ne pelkästään sähköisinä.” Tallentamalla muutoksen, seuraava tilauslasku lähetetään vain Netpostiin.

Miten voin lopettaa laskujen vastaanottamisen Netpostiin?

Jos et halua vastaanottaa laskujasi Netpostiin, ota yhteyttä Netpostin asiakaspalveluun ja pyydä Palvelun lopettamista.

Mitä tapahtuu, jos laskuni jää maksamatta?

Kuluttaja-asiakas saa maksuhuomautuksen, jonka eräpäivä on heti. Maksuhuomautuksella peritään hinnaston mukainen 5 euron käsittelykulu. Tämän jälkeen lehden jakelu keskeytetään.

Haluan muuttaa maksuvälini 6 kk:sta 12 kk:een. Miten teen sen?

Voit pidentää laskutuksesi maksuväliä kirjautumalla Omat tiedot –sivulle

Voinko maksaa tilaukseni luottokortilla?

Voit valita maksutavaksi toistuvan luottokorttimaksun vain Helsingin Sanomien verkkopalvelussa. Toistuva luottokorttimaksaminen on mahdollista vain HS Verkko - tai HS Verkko Plus -palveluihin. Ensimmäinen veloitus tapahtuu ostohetkellä. Maksamisen turvallisuuden varmistamiseksi emme tallenna luottokorttitietojasi, vaan ne tallentuvat ulkopuoliseen PayEx-maksupalveluun.

Minulla on voimassaoleva suoraveloitussopimus.Tilasin HS Verkon/HS Verkko Plus -palvelun toistuvalla luottokorttimaksulla. Ensimmäinen veloitus onnistui, mutta toinen jakso veloitettiinkin suoraveloituksena. Miksi?

Mikäli sinulla on voimassaoleva suoraveloitussopimus, emme valitettavasti voi toistaiseksi tarjota sinulle maksutavaksi toistuvaa luottokorttimaksua.Jos haluat poistaa suoraveloitusvaltuutuksen, olethan yhteydessä pankkiisi. Tämän jälkeen voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme maksutavasta.

Haluan vaihtaa HS Verkko - tai HS Verkko Plus -palvelun tilaukseksi, joka sisältää kotiin kannetun Hesarin. Voinko maksaa sen luottokortilla?

Toistuvalla luottokorttimaksulla voi maksaa toistaiseksi vain HS Verkko ja HS Verkko Plus -palvelun.

Haluan vaihtaa toistuvalla luottokorttimaksulla maksetun palvelun. Miten toimin?

Toistuvalla luottokorttimaksulla voi maksaa toistaiseksi vain HS Verkko ja HS Verkko Plus –palveluita. Maksetun jakson lopussa voit vaihtaa HS Verkko –palvelun HS Verkko Plus -palveluun tai toisinpäin. Huomaathan, että kuukausiveloituksesi summa muuttuu tuotevaihdon johdosta.

Haluan peruuttaa toistuvalla luottokorttimaksulla maksetun HS Verkko- tai HS Verkko Plus -palvelun. Miten teen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Voit peruuttaa tilauksesi maksetun jakson loppuun. Lisätietoja peruuttamisesta löydät tilausehdoista.

Milloin veloitus/hyvitys näkyy luottokorttilaskullani?

Tilauksen tekohetki määrittää veloitusajankohdan. Veloitamme luottokorttiasi kuukausittain aina kaksi viikkoa ennen uuden tilausjakson alkua. Veloitus näkyy luottokorttilaskullasi maksimissaan 45 päivän kuluttua veloituksesta.

Haluan vaihtaa luottokorttia. Miten teen sen?

Toistaiseksi vaihto onnistuu vain veloituksen yhteydessä. Jos korttisi on vanhentunut, lähetämme sinulle sähköpostiviestin. Sähköpostiviestissä on linkki PayEx –maksupalveluun, jossa pääset muuttamaan luottokorttitietojasi.

Miksi suoraveloitus lopetetaan?

Suomalainen suoraveloituspalvelu päättyy EU-asetuksen mukaisesti viimeistään 31.1.2014. Sen tilalle tulee e-lasku ja suoramaksu. E-laskuun voit siirtyä vaikka heti omassa verkkopankissasi. Suoramaksu otetaan käyttöön vuonna 2013. Se sopii maksajalle, jolla ei vielä ole käytössä verkkopankkia.

Suoramaksu vai e-lasku?

Suoraveloitus muuttuu uusiksi palveluiksi seuraavan jaon mukaisesti

  • jos olette käyttänyt verkkopankkia viimeisen kolmen kuukauden aikana suoraveloituksenne muuttuu e-laskuksi
  • jos käytössänne ei ole verkkopankkia, tai ette ole käyttänyt verkkopankkia viimeisen kolmen kuukauden aikana, suoraveloituksenne muuttuu suoramaksuksi

Miten hyväksyn suoraveloituksen palvelumuutoksen?

Teidän ei tarvitse tehdä mitään. Saamme pankiltanne kahden (2) kuukauden ja 7 päivän kuluttua suoraveloituksen muuntokirjeenne vastaanottamisesta tiedon, tuleeko käyttöönne e-lasku vai suoramaksu. Palvelut tulevat käyttöön pankin palvelukuvausten mukaisesti. Palvelukuvaukset ovat saatavissa pankkinne toimipaikoista ja kotisivuilta.

Milloin suoraveloituksen muutos tulee voimaan?

Toimitusajat määrittelee pankki, joten pyydämme teitä olemaan yhteydessä pankkiinne.

Mitä, jos en hyväksy suoraveloituspalvelun muutosta?

Pyydämme teitä irtisanomaan suoraveloitusvaltuutuksen pankissanne seuraavan kahden kuukauden aikana. Tällöin suoraveloitustanne ei muuteta e-laskuksi tai suoramaksuksi, vaan saatte laskunne jatkossa paperilaskuna.

Mitä, jos olen käyttänyt verkkopankkia, mutta haluan e-laskun sijasta suoramaksun?

Pyydämme teitä olemaan yhteydessä pankkiinne ja tekemään pankin kanssa suoramaksusopimuksen.

Sain valita suoraveloitukseni veloituspäivän. Saanko valita veloituspäivän myös suoramaksussa ja e-laskussa?

Suoramaksun ja e-laskun eräpäivä määräytyy laskutussyklin mukaan. Asiakas ei voi valita eräpäivää.

En pysty maksamaan tilauslaskuani eräpäivänä ja minulla on maksutapana suoramaksu. Mitä teen?

Voit muuttaa suoramaksun eräpäivää pankissasi. Suoramaksun eräpäivän muutoksesta tulee ilmoittaa pankkiin ja sitten Helsingin Sanomille.

Olen saanut useilta laskuttajilta kirjeitä suoraveloituksen muutoksesta. Vastaanko niihin kaikkiin erikseen?

Jokainen laskuttava yritys on velvollinen tiedottamaan suoraveloitusasiakkaitaan muutoksesta. Asiakkaana olet voinut saada useampia kirjeitä eri laskuttajilta, mikäli sinulla on suoraveloitussopimus useamman yrityksen kanssa. Kirjeisiin ei tarvitse vastata mitään, jos hyväksyt kirjeessä ehdotetun muutoksen. Jos vastustat muutosta tai toivot e-laskun sijaan suoramaksun käyttöösi, pyydämme sinua olemaan yhteydessä pankkiisi.

Mistä saan lisätietoja asiasta?

Lisätietoja saatte pankistanne ja  lisätietoja e-laskusta ja suoramaksusta saatte myös Finanssialan Keskusliiton verkkosivuilta www.fkl.fi

Yritykselläni on ollut suoraveloitus, joka loppuu 31.1.2014. Miten toimin?

Jos yrityksellänne on pankissa yritystili, johon on liitetty verkkopankkiominaisuus, voitte vastaanottaa laskun e-laskuna.

Voitte myös vastaanottaa laskunne jatkossa verkkolaskuna ilmoittamalla meille OVT-tunnuksenne. Jos yrityksellänne ei ole mahdollisuutta rakentaa ostolaskujärjestelmäänne verkkolaskun vastaanottovalmiuksia, voitte avata verkkolaskutilin, joita jotkin operaattorit tarjoavat. Verkkolaskutilillä voitte vastaanottaa verkkolaskuja.

Suoramaksu ei ole yrityksille mahdollinen.

Mitä vaihtoehtoja yritykselläni on välttää paperilaskun 8 euron laskutustapalisä?

Verkkolaskujen vastaanotto tuo yrityksellesi kustannussäästöjä poistaen työvaiheita ja tehostaen ja helpottaen laskujen käsittelyä ja maksamista. Suurimmat hyödyt ovat paperittomuudessa ja laskujen automaattisessa käsittelyssä.

Helsingin Sanomat tarjoaa yrityksille maksutavaksi verkkolaskun ja e-laskun. Vaihtoehdot on esitelty kohdassa Yritykselläni on ollut suoraveloitus, joka loppuu 31.1.2014. Miten toimin?

Muut asiat

Onko mahdollista ostaa vanhoja lehtiä?

Jos tilaukseesi kuuluu HS Verkko Plus -palvelu, on sinulla rajaton lukuoikeus myös verkkopalvelun arkistoon. Arkistosta löydät kaikki julkaistut uutisartikkelit tekstimuodossa vuodesta 1990. Tietokoneella löydät päivän lehden lisäksi Helsingin Sanomat, Nytin ja Kuukausiliitteen näköislehtinä vuodesta 2006.

Mikäli sinulle tulee jo painettu lehti, voit täydentää  tilaustasi HS Verkko Plus -palvelulla  asiakasetuhintaan täältä.

Myös eri kaupunkien kirjastot sekä Eduskunnan ja yliopistojen kirjastot palvelevat mielellään vanhojen lehtien kanssa.

Kuinka paljon soittaminen asiakaspalveluun maksaa?

*) Puhelun hinta 1.1.2013 alkaen kotimaan lankaverkon liittymistä 8,35 snt/puh + 6,00 snt/min ja matkapuhelinliittymistä 8,35 snt/puh + 17,18 snt/min.

Helsingin Sanomien verkkopalveluun liittyvät kysymykset

Yleistä Helsingin Sanomien verkkopalvelusta

Mikä on Helsingin Sanomien verkkopalvelu?

Helsingin Sanomien verkkopalvelusta löydät Hesarin koko laadukkaan ja monipuolisen sisällön helposti yhtenä kokonaisuutena. Koko sisältö on käytettävissä tietokoneella, uusimmissa älypuhelimissa ja tabletissa omilla käyttäjätunnuksillasi.

Lue lisää verkkopalvelusta

Mitä tarkoittaa avoin maksumuuri?

Helsingin Sanomien verkkopalvelussa on käyttöön perustuva tilausmalli. Voit lukea selaimellasi maksutta viisi artikkelia seitsemän päivän aikana (ensimmäisen artikkelin avaamisesta). Pääset myös jakamaan ja lukemaan artikkeleita sosiaalisen median (Facebook, Twitter, Google+) kautta.

Helsingin Sanomien verkkopalvelun uutisartikkeleiden ja videoiden avaaminen kerryttää laskuria.

Millä laitteilla voin lukea Helsingin Sanomien verkkopalvelua?

Voit lukea Helsingin Sanomien verkkopalvelua tietokoneella, uusimmilla älypuhelimilla ja tabletilla.

Millä päätelaitteilla voin käyttää Helsingin Sanomien sovellusta?

Helsingin Sanomien sovellus on saatavilla seuraaville päätelaitteille: iPad, iPhone, Nokian Lumia-, Symbian3- älypuhelimet. Android-sovellus:  toimii yleisimmillä laitteilla, joissa on käyttöjärjestelmänä Android 4.0 tai uudempi. Windows 8.x-tabletit. Sovellukset päivitetään / ladataan joko AppStoresta (iPad ja iPhone), Nokia Kaupasta / Marketplacesta (Nokian puhelimet ja Windows-tabletti), Google Playsta (Android-puhelimet).

Voinko lukea Helsingin Sanomien verkkopalvelua maksutta?

Voit jatkossakin lukea Hesarin verkkopalvelua maksutta, mutta maksutta tarjottava artikkelimäärä on viisi artikkelia viikossa. Pääset myös silmäilemään Helsingin Sanomien verkkopalvelun etusivua, uutisten etusivua ja osastojen etusivua. Vasta artikkelin auki klikkaaminen kerryttää laskuria.

Uutiskirjeen kautta pääset edelleenkin lukemaan uutisia, vaikka laskuri olisikin täynnä. Pääset myös jakamaan ja lukemaan artikkeleita sosiaalisen median (Facebook, Twitter, Google+) kautta.

Mitä tarkoittaa 5 maksuttoman artikkelin raja viikossa?

Viimeisen viikon aikana tarkoittaa verkkosivuilla (mobiili & desktop)  kalenteriviikkoa. Laskuri nollautuu aina sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Miten voin seurata kuinka monta artikkelia olen lukenut tämän viikon aikana?

Näet laskurin tilanteen Helsingin Sanomien verkkopalvelun (HS.fi) ja mobiilisivuston (m.hs.fi) yläosassa.

Mitä verkkopalveluun sisältyvä Päivän lehti sisältää?

Päivän lehti sisältää painetun Helsingin Sanomien sisällön html-muodossa, näköislehtenä sekä arkiston.

  • Päivän lehti html-muodossa on  toteutettu skaalautuvalla tekniikalla. Näkymä muokkautuu automaattisesti näytölle sopivaksi resoluution perustella. Html-muotoisista artikkeleista puuttuvat Talouden Raha-sivu, Vapaa-ajan sivut, sarjakuvat, radio- ja televisio-ohjelmat sekä lehden ilmoitukset.
  • Helsingin Sanomat, Kuukausiliite ja Nyt näköislehtinä ovat täsmälleen samannäköisiä kuin painettu lehti niin uutis- kuin mainossisällöltäänkin. Löydät uutisten, kuvien ja graafien lisäksi radio- ja tv-ohjelmat sekä kaikki sarjakuvat. Nyt ja Kuukausiliite julkaistaan vain näköislehtinä.
  • Arkisto sisältää Helsingin Sanomien uutisartikkelit vuodesta 1990. Voit hakea arkiston kirjoituksia maksutta, artikkelin avaaminen vaatii HS Verkko Plus -lukuoikeuden. Arkistosta löytyvät myös kuvat ja grafiikka 15.5.2012 lähtien. Arkisto ei sisällä Nyt-liitteen eikä Kuukausiliitteen kirjoituksia.

HS Verkko Plus -palvelulla saat rajattoman lukuoikeuden koko Helsingin Sanomien verkkopalveluun. HS Verkko -palvelulla pääset lukemaan verkkopalvelun artikkeleiden lisäksi Päivän lehden html-versiota. Arkisto ja näköislehdet eivät kuulu HS Verkko -palveluun.

Milloin Päivän lehti julkaistaan?

 Päivän lehti julkaistaan lehden ilmestymispäivinä klo 5 verkkopalvelussa ja sovelluksissa.

Miksi näköislehti ei toimi selaimella tai päätelaitteellani?

Näköislehtiä varten internet-selaimessa tulee olla ajantasainen versio Flash Playerista. Uusimman version saa ladattua ilmaiseksi osoitteesta http://get.adobe.com/flashplayer/
Flash-muotoinen näköislehti ei toimi päätelaitteilla, jotka eivät ole tue Flashia (Esim. iPad ja  iPhone, uusimmat Android-puhelimet ja tabletit).

Sovelluksissa näköislehdet ovat tällä hetkellä luettavissa iPadilla.

Kerryttääkö artikkeleiden kommentointi laskuria?

Kyllä, Helsingin Sanomien verkkopalvelussa kommentit ovat artikkeleiden yhteydessä. Näin ollen sinun tulee avata artikkeli kommentoidaksesi sitä. Voit kuitenkin kommentoida jo kerran avaamaasi artikkelia useita kertoja ilman että se kerryttää laskuria uudelleen.

Artikkeleiden kommentointi on mahdollista vain HS.fi:n puolella, ei toistaiseksi Päivän lehdessä.

Ostaminen ja palvelujen sisällöt

Minulle tulee Helsingin Sanomat kotiin kannettuna. Kuuluuko tilaukseeni tällöin myös verkkopalvelun lukuoikeus?

Verkkopalvelun lukuoikeus ei automaattisesti kuulu kotiin kannetun lehden tilaukseen.
Voit täydentää tilaustasi HS Verkko Plus –palvelulla.

Hinta riippuu lehden tilausmuodosta: 7 pv lehden tilaus 3,50 €/kk, pe-su tai la-su -tilaus 4,50 €/kk ja su-tilaus 7,50 €/kk.

Lue lisää

Miten voin tarkistaa kuuluuko tilaukseeni jo Helsingin Sanomien verkkopalvelu?

Voit tarkistaa kuuluuko tilaukseesi Helsingin Sanomien verkkopalvelu:

Sisältääkö HS Verkko Plus -palvelu Päivän lehden?

Kyllä. Helsingin Sanomien verkkopalvelussa Hesarin koko laadukas ja monipuolinen sisältö on saatavilla helposti yhtenä kokonaisuutena. Tilauksesi sisältää Päivän lehden ja koko verkkopalvelun sisällön kaikissa kanavissa.

Mitä maksuton kokeilu mobiilissa sisältää?

Maksuttoman kokeilun ajan voit käyttää Helsingin Sanomien verkkopalvelua kaikilla päätelaitteilla. Käytössäsi on HS Verkko Plus –palvelu eli saat käyttöösi Helsingin Sanomien verkkopalvelun koko sisällön kaikilla päätelaitteilla – tietokoneella, älypuhelimella, tabletilla. Verkko Plus sisältää myös Helsingin Sanomat, Nytin ja Kuukausiliitteen näköislehtinä sekä arkiston ja Hesarin iPad- sovelluksen.

Maksuttoman kokeilun saat käyttöösi Hesarin mobiilisivustolla (m.hs.fi) tai mobiilisovelluksissa.

Voinko tilata HS Verkko Plus -palvelun ulkomaille?

Voit tilata HS Verkko Plus -palvelun myös ulkomaille. Palvelu on mahdollista maksaa myös luottokortilla. Tee tilaus

Jos sinulle tulee painettu Hesari, voit lukea Helsingin Sanomien verkkopalvelua ulkomailla täydentämällä kotiin kannetun lehden tilaustasi HS Verkko Plus -palvelulla asiakasetuhintaan alk. 3 €/kk. Lue lisää

Saako HS Verkko Plus- palveluista opiskelija-alennusta?

Opiskelilja-alennusta (-50%) voi saada vain Helsingin Sanomat ja Verkko Plus -tilauksesta, ei HS Verkko Plus -palvelusta. Lue lisää opiskelijatilauksesta

Mitkä maksutavat ovat käytössä Helsingin Sanomien verkkopalvelussa?

Helsingin Sanomien verkkopalvelussa maksutapoina ovat lasku ja luottokortti.
Lue lisää laskutukseen liittyvistä kysymyksistä

Voinko ostaa HS Verkko Plus -lukuoikeutta määräaikaisena?

HS Verkko Plus -palvelun tilausmuoto on jatkuva tilaus. Esimerkiksi päivän lukuoikeutta ei erikseen myydä.

Rekisteröityminen ja verkkopalvelun tunnukset

Miten saan käyttäjätunnukset Helsingin Sanomien verkkopalveluun?

Kun olet käyttänyt maksuttoman lukuoikeuden (5 artikkelia / 7 vrk), voit ostaa lukuoikeutta verkkopalveluun ja luoda samalla käyttäjätunnukset palveluun.

Pääset rekisteröitymään, eli luomaan käyttäjätunnuksesi Helsigin Sanomien verkkopalveluun osoitteessa www.hs.fi/paivanlehti Valitse oikeasta yläkulmasta "Kirjaudu" --> "Rekisteröidy". Täytä pakolliset kentät --> klikkaa vihreää Rekisteröidy painiketta. Antamasi sähköpostiosoite toimii jatkossa käyttäjätunnuksenasi.
Rekisteröitymisen jälkeen sinun pitää aktivoida käyttäjätunnuksesi. Lähetämme sinulle sähköpostiisi viestin. Se sisältää aktivointilinkin, jolla saat vahvistettua tunnuksesi. Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi toimivat aktivoinnin jälkeen.

 

Osta lukuoikeutta

En pääse kirjautumaan palveluun. Mitä teen?

Sanoma-tilin myötä olemme tiukentaneet salasanakäytäntöjämme.  Vaihda salasanasi tästä.  

Olen unohtanut käyttäjätunnukseni. Miten toimin?

Rekisteröimäsi sähköpostiosoite toimii käyttäjätunnuksenasi. Mikäli haluat luodan uuden käyttäjätunnuksen, anna verkkopalvelussa nykyisen tilauksesi tiedot.

Olen unohtanut salasanani. Miten toimin?

Voit muuttaa salasanasi Unohditko salasanasi -toiminnon kautta. Kirjoita kenttään sähköpostiosoitteesi niin lähetämme sinulle sähköpostilla linkin, jonka kautta voit vaihtaa salasanasi.

Tilaukseeni kuuluu Helsingin Sanomien verkkopalvelu. Pitääkö minun kirjautua sisään tunnuksillani joka kerta, kun käytän verkkopalvelua?

Kirjautuessasi sisään verkkopalveluun omalta koneeltasi voit käyttää "Muista sisäänkirjautuminen" -valintaa, jolloin verkkopalvelu muistaa kirjautumisesi.

Käyttäjätunnuksena toimiva sähköpostiosoitteeni muuttuu, miten muutan käyttäjätunnukseni?

Pystyt muuttamaan sähköpostiosoitteesi seuraavalla tavalla:
Mene asiakaspalvelusivujen Omat tiedot -sivulle.
Valitse välilehti ”Kirjautuminen ”verkkopalvelun käyttäjätunnuksella”:
Anna käyttäjätunnus ja salasana
valitse kohta: ”Helsingin Sanomien verkkopalvelun käyttäjätunnuksen vaihtaminen”
Jos et muista salasanaasi tai sinulla on ongelmia käyttäjätunnuksen vaihtamisessa:
ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Yrittäessäni rekisteröityä sain ilmoituksen, että sähköpostiosoite on jo käytössä. Mitä tämä tarkoittaa?

Olet jo aiemmin luonut käyttäjätunnuksen (=sähköpostiosoitteesi) Helsingin Sanomien verkkopalveluun. Sama käyttäjätunnus toimii koko palvelussa.

Mikäli olet unohtanut salasanasi, voit muuttaa sen Unohditko salasanasi -toiminnon kautta. Kirjoita kenttään sähköpostiosoitteesi niin lähetämme sinulle sähköpostilla linkin, jonka kautta voit vaihtaa salasanasi.

Annoin HS Verkko / HS Verkko Plus-tilauksen yhteydessä virheellisen sähköpostiosoitteen. Mitä teen?

Pystyt muuttamaan virheellisen sähköpostiosoitteesi seuraavalla tavalla:
Mene asiakaspalvelusivujen Omat tiedot -sivulle.
Valitse välilehti ”Kirjautuminen ”verkkopalvelun käyttäjätunnuksella”:
Anna käyttäjätunnus ja salasana
valitse kohta: ”Helsingin Sanomien verkkopalvelun käyttäjätunnuksen vaihtaminen”
Jos et muista salasanaasi tai sinulla on ongelmia käyttäjätunnuksen vaihtamisessa:
ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Olen rekisteröitynyt Helsingin Sanomien verkkopalveluun ja hävitin tunnusteni aktivointilinkin sisältävän sähköpostin. Miten toimin?

Saat sähköpostin uudelleen itsellesi seuraavasti: yritä kirjautua Helsingin Sanomien verkkopalveluun vahvistamattomilla tunnuksillasi. Palvelu kehottaa sinua vahvistamaan tunnuksesi. Voit tilata tunnusten aktivointisähköpostin itsellesi.

Olen rekisteröitynyt Helsingin Sanomien verkkopalveluun, mutta minulla ei ole lukuoikeutta. Säilyvätkö rekisteröityneen käyttäjän toiminnallisuudet ennallaan?

Rekisteröitynyt käyttäjä voi edelleen tallentaa artikkeleita, laittaa aiheita seurantaan, kommentoida uutisia sekä muokata etu- ja uutissivua.

Voivatko perheen eri jäsenet lukea Helsingin Sanomien verkkopalvelua yhdellä tilauksella?

Nykyiset käyttäjätunnukset ovat tilaajakohtaisia. Lue verkon lisälukuoikeuksista.
Tunnus vaikuttaa esimerkiksi siihen, mitä nimimerkkiä käyttäjä käyttää verkkokeskusteluissa, ja mitä aihepiirejä hän seuraa. Samaa tunnusta voi käyttää useilla eri päätelaitteilla, kuten tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimella.

Mikä on Sanoma-tili?

Helsingin Sanomien verkkopalvelun käyttäjätunnuksesi on Sanoma-tili -käyttäjätunnus, ja voit käyttää sillä myös muita Sanoman digitaalisia tuotteita ja palveluita.

Lisätietoja Sanoma-tilistä löydät täältä

En pääse kirjautumaan Sanoma-tilin palveluihin. Mitä teen?

Sanoma-tilin myötä olemme tiukentaneet salasanakäytäntöjämme. Voit vaihtaa salasanasi  tästä

Verkkopalvelun lisälukuoikeudet

Mitä tarkoittaa verkon lisälukuoikeus?

Kun tilaukseesi kuuluu lehti + verkkopalvelun jatkuva tilaus, on sinulla mahdollisuus lisätä oman verkkolukuoikeutesi lisäksi verkkopalveluun maksutta 4 lisälukuoikeutta. Etu koskee samassa taloudessa asuvia perheenjäseniä. Vain lehden tilaaja voi lisätä perheenjäsenelleen henkilökohtaiset käyttäjätunnukset palveluun. Etu on vain kuluttajille.

Kuuluvatko lisälukuoikeudet kaikille tilaajille, joilla on verkkolukuoikeus?

Etu koskee tilauksia, joihin kuuluu lehden + verkkopalvelun jatkuva tilaus, ei tällä hetkellä muita tilausmuotoja.

Kuinka monta lisälukuoikeutta tilaukseen voi liittää?

Oman tunnuksen lisäksi tilaukseen voi liittää enintään 4 lisälukuoikeutta (yhteensä 5).

Kuka voi lisätä lukuoikeuksia?

Vain päätilaaja (tilauksen maksaja) voi lisätä ja poistaa lukuoikeuksia verkossa. Lukuoikeuksia hallinnoidaan päätilaajan henkilökohtaiselta ”Omat tiedot” -sivulla.

Millä päätelaitteilla voin käyttää Hesarin verkkopalvelua, kun minulla on lisälukuoikeus?

Lukuoikeus on voimassa kaikilla päätelaitteilla (tietokone, älypuhelimet ja iPad). Tietokoneella jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus tallentaa artikkeleita omaan, henkilökohtaiseen leikekirjaansa. Myös keskusteluissa käytössä olevat nimimerkit ovat henkilökohtaisia.

Kuinka kauan lisälukuoikeudet ovat voimassa?

Lisälukuoikeus on voimassa yhtä kauan kuin päätilaus. Jos painetun lehden tilaus keskeytetään, myös lisälukuoikeudet keskeytetään vastaavaksi ajaksi. Kun tilaus päättyy myös lisälukuoikeudet päättyvät.

Muut verkkopalveluun liittyvät kysymykset

Mihin Helsingin Sanomien verkkopalvelun viiden artikkelin käyttörajan tarkistus perustuu?

Verkkopalvelun käyttörajalaskuri perustuu evästeisiin ja selaimen paikalliseen tietovarastoon. Laskuri on selainkohtainen, eikä henkilötietoja yhdisty laskurin tietoihin.

Miksi Helsingin Sanomien verkkopalvelu ei toimi selaimellani? Mitä selaimia HS tukee?

Varmimmin verkkopalvelu toimii, kun lataat koneeseesi uusimman version omasta selainohjelmastasi. Selaimesi versionumeron voit tarkistaa Ohje-valikon (Help) Tietoja-kohdasta (About...).

Tuemme seuraavia selaimia:

Desktop-selaimet

•    Windows XP: IE8, FF23 (tai myöhemmät), Safari 5 (tai myöhemmät), Chrome 27 (tai myöhempi)
•    Windows Vista & 7: IE8, IE9; FF23 (tai myöhemmät), Safari 5 (tai myöhemmät), Chrome 27 (tai myöhemmät)
•    Windows 8: IE10, FF23 (tai myöhemmät), Safari 5 (tai myöhemmät), Chrome 27 (tai myöhemmät)
•    MAC OS X10.6, 10.7, 10.8 & 10.9: Safari 5 (tai myöhemmät), FF23 (tai myöhemmät)

IE 7:lla tai 6:lla sivuja on mahdollista lukea, mutta koska emme tue kyseisiä selaimia, emme voi taata täyttä yhteensopivuutta.
Tablet-laitteet

  • iPad 2 (ja myöhemmät)
  • Android: yleisimmät Android-laitteet, joissa on käyttöjärjestelmänä Android 4.0 tai uudempi. (esim. Asus Nexux 7 Android 4.1). l
  • Windows 8.x (esim. Microsoft Surface, Nokia Lumia 2520)


Mobiililaitteet

•    iPhone (iOS 6 tai myöhempi)
•    WP7 (esim. Lumia 800)
•    WP8 (esim. Lumia 920)
•    Symbian Belle (esim. N8, E7)
•    Android 4.x (esim. Samsung Galaxy S 4 ja 3)

Miksi Päivän lehti ei toimi selaimellani?

Päivän lehti toimii kaikissa mobiilipäätelaitteissa, joiden selain tukee Javascriptiä. Jos olet laittanut selaimellesi Javascript-eston, tulee esto ottaa pois päältä.

Minkä takia en löytänyt etsimääni artikkelia verkkopalvelun hausta?

Verkkopalvelussa tehty haku löytää artikkelit, jotka on julkaistu HS.fi:ssä syyskuun 2011 alun jälkeen, sitä vanhemmat artikkelit löytyvät hakukoneiden, esimerkiksi Googlen, avulla. Helsingin Sanomien paperilehdessä julkaistu toimituksellinen tekstimateriaali aina vuoteen 1990 asti löytyy verkkopalvelun arkistosta, jonka selailu ja haut ovat maksuttomia. Artikkeleiden lukeminen on maksullista. Haku ei osaa hakusanojen yhdistelyä (AND, OR, NOT, +, -) tai lausehakuja ("Jorma Ollila").

Onko Android- käyttöjärjestelmän tableteille omaa HS:n sovellusta?

Helsingin Sanomilla on tablettisovellus yleisimmille Android-käyttöjärjestelmää käyttäviin tabletteihin, joissa on käyttöjärjestelmänä Android 4.0 tai uudempi.

Voit lukea verkkopalvelua myös osoitteessa www.hs.fi/paivanlehti. HS Verkko- tai HS Verkko Plus -tilaajana sinulla on lukuoikeus päivän lehden artikkeleihin.

Haluan hankkia usealle käyttäjälle yrityksessäni / yhteisössä / koulussa lukuoikeudet Helsingin Sanomien verkkopalveluun. Miten saan oikeudet käyttöön?

Yritysten ja yhteisöjen on mahdollista ostaa ip-pohjaiseen tunnistautumiseen ja yhtäaikaisiin käyttäjiin perustuvan Helsingin Sanomien verkkopalvelun. Tämä palvelu kattaa Helsingin Sanomien verkkopalvelun jatkuvasti päivittyvät uutiset, Päivän lehden sekä Hesarin, Kuukausilitteen ja Nytin näköislehtinä.

Lisätietoja hinnoista ja palvelusta saatte ottamalla yhteyttä yritysdigituotteiden välittäjään:
esmerk@m-brain.com

Miten kirjaudun verkkopalveluun yrityskäyttäjänä?

Palveluun kirjautuminen tapahtuu osoitteessa HS.fi/paivanlehti

Olen Helsingin Sanomien verkkopalvelun tilaaja. Näkyvätkö samat mainokset, kun olen kirjautuneena sisään palveluun?

Kyllä, tällä hetkellä näkymä on sama riippumatta siitä, oletko kirjautuneena sisään palveluun tai et. Samaan tapaan kuin printtilehdessäkin myös verkossa mainonta on osa Hesarin sisältöä. Verkossa näkyviä mainoksia arvioidaan jatkuvasti.

Artikkelien kommentointiin liittyvät kysymykset

Helsingin Sanomien verkkopalvelun kommentointiin liittyvät ohjeet ja vastaukset löydät:

http://www.hs.fi/sivu/kommentointiohjeet/

Helsingin Sanomien tablet-sovelluksiin liittyvät kysymykset

Helsingin Sanomien sovelluksen sisältö tabletissa

Haluan lukea Helsingin Sanomia tabletillani, miten toimin?

Jos tilaukseesi sisältyy jo HS Verkko Plus-palvelu, on sinulla lukuoikeus Helsingin Sanomien sovelluksen sisältöön tableteilla (iPad, Windows 8, yleisimmät Android -laiteet käyttöjärjestelmällä 4.0 ja sitä uudemmilla). Kirjaudu sovellukseen sisään tunnuksillasi. Sinulla on myös rajaton lukuoikeus koko verkkopalveluun.

Kun lataat sovelluksen laitteellesi ensimmäistä kertaa, voit tutustua kuluvan päivän Hesariin maksutta. Uusille käyttäjille tarjotaan sovelluksessa myös 2 viikon maksuton kokeilujakso. Etu on laitekohtainen.

Osta lukuoikeutta

Mitä sisältöjä Helsingin Sanomien tablet-sovelluksessa on?

Helsingin Sanomia on mahdollista lukea tablet -sovelluksella kahdella tavalla:

Erikseen taitettuna Hesarin tabletille optimoituna versiona. (iPad, Windows 8 ja Android 4.x)

  • Tabletille optimoitu lehti sisältää painetun Helsingin Sanomien toimituksellisen sisällön lukuun ottamatta Talous-osaston rahasivun taulukoita. Mukana ei myöskään ole painetun lehden mainoksia eikä tv-ohjelmia.

iPadilla on voit lukea lehtiä myös näköislehtinä. Helsingin Sanomien lisäksi Kuukausiliite ja Nyt sekä ilmoitusliitteet ovat luettavissa näköislehtinä. Ne löydät avausnäkymästä. Muilla tableteilla näköislehtiä ei toistaiseksi ole saatavilla sovelluksissa.

  • Näköislehdet ovat luettavissa iPadilla takautuvasti Helsingin Sanomien tabloidi-uudistuksesta, 8.1.2013 alkaen. Hesarin näköislehti sisältää koko painetun lehden sisällön ja on samannäköinen kuin painettu lehti niin uutis- kuin mainossisällöltäänkin.
  • Televisio-ohjelmatiedot ovat omana osanaan Helsingin Sanomien näköislehdessä. Niitä ei olla tuomassa erikseen iPadille taitettuun Helsingin Sanomiin.

Helsingin Sanomien tilaajana voit lukea iPadille taitettuja Hesareita joulukuusta 2010 lähtien, eli siitä alkaen, kun Helsingin Sanomien iPad-sovellus julkaistiin.

Pystynkö lukemaan Hesaria näköislehtenä iPadilla?

Kyllä. Näköislehdet ovat luettavissa iPadilla myös takautuvasti Helsingin Sanomien tabloidi-uudistuksesta, 8.1.2013 alkaen, kun tilaukseesi kuuluu HS Verkko Plus.

Hesarin näköislehti sisältää koko painetun lehden sisällön ja on samannäköinen kuin painettu lehti niin uutis- kuin mainossisällöltäänkin.

Helsingin Sanomien näköislehden löydät HS näköislehti- painikkeen takaa.

Huomaathan, että jos sinulla on iTunes- tilaus, koskee lukuoikeus tilausjaksoasi, eikä siten välttämättä  kaikkia iPadilla jo julkaistuja lehtiä. Saat Hesarin näköislehden iPadillesi päivittämällä sovellukseesi version 4.0.2.13  AppStoressa. Näköislehdet ovat toistaiseksi luettavissa vain iPad-sovelluksella. Esim. Windows-laitteilla näköislehdet ovat luettavissa selaimen kautta, jos sinulla on HS Verkko Plus-palvelu käytössäsi.

 

Milloin Hesari julkaistaan tabletille aamulla?

Helsingin Sanomat julkaistaan tableteille ja kaikille päätelaitteille klo 5 mennessä.

Sisältyvätkö Kuukausiliite ja Nyt Hesarin tablet-sovellukseen?

Kuukausiliite ja Nyt sisältyvät iPad- sovellukseen. Toistaiseksi ne eivät ole muissa tablet-sovelluksissa. Jos tilaukseesi kuuluu HS Verkko Plus-palvelu, saat lukuoikeuden Kuukausiliitteeseen ja Nyt-liitteeseen sekä Hesariin. Nytin ja Kuukausiliitteen löydät Helsingin Sanomien sovelluksen päänäkymästä. Lukemaan pääset kirjautumalla verkkopalvelun käyttäjätunnuksillasi.

Kuukausiliite taitetaan varta vasten iPadille pysty- ja vaakaorientaatioihin. Nyt tuodaan iPadille näköislehtenä. Kuukausiliite ja Nyt ovat luettavissa niistä numeroista lähtien, jotka on julkaistu iPadille.

Voinko jakaa sovelluksen sisältöä sosiaalisessa mediassa?

Kyllä, voit jakaa Helsingin Sanomien sovelluksissa artikkeleita Facebookiin ja Twitteriin sekä sähköpostilla.

iPadilla tämä vaatii iOS version 6.x.
Näköislehden sisältöä ei voi jakaa.

Mitä Helsingin Sanomien sovelluksessa on erilaista kuin painetussa lehdessä?

Tabletille erikseen taitetusta Hesarista puuttuvat sääsivu, rahasivun taulukot sekä radio- ja tv-ohjelmat sekä lehden ilmoitukset.

Hesarin näköislehti on sisällöltään täsmälleen samanlainen kuin painettu Helsingin Sanomat. iPad-versiosta tutut richmedia-mainokset näkyvät myös iPadissa näköislehden sisällä.

  • Sovelluksen päänäkymässä on reaaliaikainen, paikkatietoa hyödyntävä sääpalvelu
  • Nelosen uutisvideot ovat katsottavissa iPadilla

Mitä mainontaa Helsingin Sanomien tablet- sovelluksessa on?

Sekä iPadille taitetussa Hesarissa että näköislehtenä on mukana myös iPadille erikseen tehtyä mainontaa.  iPad-versiosta tutut richmedia-mainokset näkyvät myös näköislehden sisällä. Windows-tabletille erikseen tabletille optimoitu mainonta on tulossa piakkoin.

Mikä on Päivän lehden koko tablet- sovelluksessa?

Hesarin tableteille taitetun lehden koko kuvineen on noin 30-50MB. Hesarin näköislehden koko iPadilla on 30-100MB riippuen kuvista ja niiden määristä.

Eroaako Applen iTunesin kautta tehty tilaus Hesarin kautta tehdystä HS Verkko Plus -tilauksesta?

Kyllä. Kun ostat lukuoikeutta Helsingin Sanomien kautta  HS Verkko Plus- palveluun, saat lukuoikeuden kaikkiin iPadin arkistossa oleviin lehtiin. Samalla saat lukuoikeuden verkkopalveluun kaikilla päätelaitteilla. iTunes- ostona saat lukuoikeuden iPadille vain  tilausjakson lehtiin. Tilaa HS Verkkopalvelu.

Haluan tilata HS Verkko Plus- palvelun. Miten voin perua iTunes- tilauksen?

Voit perua Applen iTunes-tilauksen seuraavasti:
In App Purchase on jatkuva tilaus Applen tilausehtojen mukaisesti. Tilaus uusiutuu automaattisesti kuukaudeksi kerrallaan, ellei sitä peruta viimeistään 24 tuntia ennen uuden laskutusjakson alkua. Tilauksia hallitaan Asetukset -> App Store -> Apple ID – Subscriptions -> Manage- valikossa.

Helsingin Sanomien tablet-sovelluksen toiminta

Miksi lehti ei avaudu aina sovelluksen etusivulta?

Sovellus muistaa mille sivulle edellisellä lukukerralla on jääty. Tämän on ajateltu helpottavan lukemisen jatkamista. Mikäli edellisestä lukukerrasta on kuitenkin yli tunti, avautuu sovellus päänäkymästä.

Miten lataan Hesarin laitteelleni ?

Lataa Hesari napauttamalla lehteä sovelluksen päänäkymässä. Kun lehti on latautunut, aloita lukeminen kantta koskettamalla.

Mikäli päänäkymään ei ilmesty tuoreinta lehteä, varmista, että laite on yhteydessä internetiin. Esim.  iPadilla sulje tarvittaessa sovellus moniajosta: Poistu sovelluksesta -> Klikkaa kaksi kertaa laitteen alareunassa olevaa koti-näppäintä. -> näytöllä näytetään taustalla auki (moniajossa) olevat sovellukset. Sulje moniajosta pyyhkäisemällä kuvaa ylöspäin -> Avaa HS:n sovellus uudestaan normaaliin tapaan.

Miten luen päivän Hesarin sovelluksessa?

Lataa Hesari painamalla iPadilla lehden kuvaketta tai päivämäärälinkkiä (Windows) sovelluksen päänäkymässä.
Näköislehden löydät iPadilla "HS näköislehti"- painikkeen takaa. Kun lehti on latautunut, pääset lukemaan kantta painamalla. Näköislehdet ovat luettavissa toistaiseksi vain iPad-sovelluksella. Windows-laitteella pääset lukemaan näköislehtiä selaimen kautta, jos sinulla on voimassa oleva HS Verkko Plus-tilaus.

Lehteä selataan sovelluksessa pyyhkäisemällä ruutua oikealle. Etusivulla ja osastojen etusivuilla ovat toimituksen arvottamat lehden pääuutiset. Oikealle pyyhkäisemällä voit selata myös osaston etusivuja. Uutiset näytetään toimituksen valitsemassa tärkeysjärjestyksessä.

Artikkeli avataan sitä napauttamalla. Artikkeliin liittyvät kuvat ja grafiikat saa auki erillisessä kuvaikkunassa niirä napauttamalla. Mikäli artikkelissa on useita kuvia, voi niiitä selata pyyhkäisemällä oikealle. iPadilla kuvia voi myös zoomata ns. nipistysotteella.

Artikkelisivulta pääsee takaisin osaston etusivulle helpoiten joko osastopalkkia napauttamalla (iPad) tai takaisin-nuolen kautta (Windows).

iPadilla lehden oikeasta alakulmasta avautuu valikko, jossa voit selata osastojen etusivuja ja siirtyä haluamaasi osastoon.

Miten luen Kuukausiliitettä iPad-sovelluksessa?

Lataa lehti napauttamalla sitä sovelluksen päänäkymässä. Kun lehti on latautunut, avaa se kantta napauttamalla. Takaisin päänäkymään pääset lehdestä seuraavasti: nipistä sivut pieniksi --> paina  Sulje-napista. Sovelluksen sisältä löydät tarkemmat ohjeet Kuukausiliitteen lukemiseen.

Miten Nytin näköislehti toimii iPad-sovelluksessa?

Lataa lehti napauttamalla lehden kuvaketta sovelluksen päänäkymässä. Kun lehti on latautunut, pääset siihen kantta koskettamalla.

Selaa lehteä pyyhkäisemällä ruutua oikealle. Voit suurentaa sivua kaksoisnäpäyttämällä sivua.

Lehden sisällysluetteloon pääset nipistämällä sivua pienemmäksi. Sovelluksen päänäkymään pääset sisällysluettelonäkymän vasemman yläkulman Sulje-napista.

Miten voin lukea vanhoja lehtiä iPadilla?

Sovelluksen päänäkymän vasemmassa yläkulmassa on Arkisto-painike. Sen alta löytyvät Hesarin, Kuukausiliitteen, Nytin ja ilmoitusliitteiden arkistot. Jos tilaukseesi kuuluu HS Verkko Plus -palvelu, on sinulla lukuoikeus koko sisältöön. iTunes-tilauksessa sinulla on pääsy vain tilausjakson lehtiin. Muissa sovelluksissa ei toistaiseksi vastaavaa vanhojen lehtien arkistoa ole.

Onko Hesarin sovelluksessa hakutoiminnallisuutta?

Tällä hetkellä hakua ei ole.

Voinko tallentaa Hesarin sovelluksessa artikkeleita / onko sovelluksessa kirjanmerkkitoimintoa?

Tällä hetkellä kirjanmerkkitoimintoa ei sovelluksessa ole. Kirjanmerkkitoiminto ”Leikekirja” on verkkopalvelussamme selaimella.

Saako fontin kokoa muutettua tablet-sovelluksissa?

Helsingin Sanomien iPadille taitetussa lehdessä voit muuttaa fontin kokoa seuraavasti: avaa iPadilla artikkeli. Artikkelin yläosassa on harmaalla teksti AA. Tekstikuvaketta painamalla avautuu ikkuna, josta voit säätää fontin kokoa. Tämän jälkeen voit lukea kaikkia artikkeleita valitsemallasi fonttikoolla.

Näköislehdessä voit suurentaa näkymää näyttöä kaksoisnäpäyttämällä tai nipistämällä sivua.

Windows- ja Android- laitteilla fontin kokoa ei vielä voi muuttaa.

Voinko poistaa vanhoja, jo lataamiani Hesareita iPadin arkistosta?

Voit poistaa vanhoja lehtiä joko yksitellen menemällä sovelluksen päänäkymän kautta Arkistoon -> paina Muokkaa -nappia -> poista rastia painamalla yksittäisiä lehtiä tai:
Avaa iPadin kotinäytöllä Asetukset- kuvake -> Selaa asetukset -osiosta esiin HS-sovelluslogo -> paina kuvaketta -> Paina Siivoa lehdet -painiketta. Tämän jälkeen yli viikon vanhat lehdet poistetaan laitteelta automaattisesti. Voit ladata lehtiä uudelleen laitteellesi ottamalla toiminnon pois käytöstä.

Miten kirjaudun ulos Hesarin tablet- sovelluksesta?

Pääset kirjautumaan ulos seuraavasti:

  • iPad: Avaa kotinäytöllä Asetukset -kuvake -> Selaa esiin HS-sovelluslogo -> paina kuvaketta -> Paina Seuraavalla käynnistyksellä "Kirjaudu ulos” -painiketta. Sulje asetukset.
  • Windows: HS:n sovelluksen ollessa avattuna, pyyhkäise laitteen oikeasta reunasta esiin asetukset- valikko -->valitse asetukset--> valitse kirjaudu ulos-linkki

Miten päivitän tablet-sovelluksen?

Laite ilmoittaa, mikäli sovellukseen on saatavilla päivitys. Laitteissa on valmistajakohtaisia eroja, miten sovelluspäivitykset näytetään. Osassa laitteita on mahdollista valita automaattinen päivitystoiminto (esim. Applen iOS 7.x versiossa on mahdollista valita automaattinen päivitystoimito.

Päivitys esim. iPadilla: Paina App Storen kuvaketta -> Paina "Päivitykset"-tekstiä alapalkissa -> Näet listan iPadillesi ladattujen sovellusten päivitysversioista. -> Paina HS:n kuvakkeen vieressä olevaa nappia FREE -> muuttuu napiksi INSTALL -> Paina -> Sovellus päivittyy iPadille

Ongelmatilanteita Helsingin Sanomien tablet-sovelluksen käytössä

Miksi lehti latautuu hitaasti sovellukselle?

Sovellus lataa koko lehden muistiin vähitellen – nopeus riippuu käytettävästä internet-yhteydestä. Teksti latautuu ensin, minkä jälkeen lehteä pääsee jo lukemaan. 
iPadilla Nyt, Hesari ja Kuukausiliite ladataan kerralla kokonaan. Huomaathan, että näköislehtien lataamiseen menee huomattavasti iPadille taitettua Hesaria pitempi aika, erityisesti hitaalla internetyhteydellä.

Miksi en pääse kirjautumaan Helsingin Sanomien verkkopalvelun tunnuksillani tabletille tai mobiilisovellukseen?

Jos et pääse kirjautumaan palveluun, sinulla ei todennäköisesti ole voimassa olevaa lukuoikeutta HS Verkko Plus -palveluun. Voit tilata ne verkkopalvelusta.

Toimiiko Helsingin Sanomien sovellus kaikilla tableteilla?

Kirjautuessasi sisään verkkopalveluun omalta koneeltasi voit käyttää "Muista sisäänkirjautuminen" -valintaa, jolloin verkkopalvelu muistaa kirjautumisesi.

Mikä avuksi, jos sovellus kaatuilee?

Satunnaisissa kaatuilu- tai sisäänkirjautumisongelmissa:

  1. iPad: Sulje sovellus moniajosta: Poistu sovelluksesta laitteen kotinäytölle. -> Klikkaa kaksi kertaa laitteen alareunassa olevaa koti-näppäintä. -> Näytölle tulee näkyviin taustalla auki (moniajossa) olevat sovellukset. Sulje pyyhkäisemällä kuvaketta ylöspäin -> Avaa HS:n sovellus uudestaan normaaliin tapaan.
  2. Mikäli vaihe 1. ei auttanut, poista HS:n sovellus ja lataa se uudestaan sovelluskaupasta: Poista sovellus painamalla pitkään HS:n kuvaketta näytöllä. Tämän jälkeen voit poistaa sovelluksen painamalla ruksia (iPad) tai kuittaamalla "uninstall" (Windows). Lataa sovellus uudestaan laitteen sovelluskaupasta.

Jos ongelma toistuu, tarkista, että sinulla on:

  • uusin käyttöjärjestelmäversio iPadillasi (vaatimus: 5.0 tai uudempi) -> Paina iPadista Asetukset -> Yleiset -> Tietoja -> Versio (esim. 4.3.0)
  • Uusin versio Helsingin Sanomien sovelluksesta
  • Verkkoyhteys on kunnossa. Avaa Safari-selain ja mene jollekin sivulle (suositellaan käyttämään WiFi-verkkoa)

Miten tiedän, että Hesarin sovelluksesta on tullut uusi päivitys?

Sovelluskaupasta on mahdollist tarkistaa, onko jakelussa uusia päivityksiä.Valmistajakohtaisesti sovelluspäivityksistä kerrotaan laitteiden sovelluskaupassa. Esim. kun Hesarin sovellukseen on tullut päivitys iPadille, tulee kotinäytölle AppStoren kuvakkeeseen punainen pallo. iOS7-versiosta lähtien on myös mahdollista valita automaattipäivitys.

Onko Hesarin sovelluksen päivitys maksutonta?

Kyllä kaikkien sovellusten päivitys on maksutonta.

Miksi sovellus kannattaa päivittää?

Usein päivityksissä on  tuotu uusia lisäominaisuuksia sisältöön ja toiminnallisuuksiin sekä korjattu aikaisemmissa sovelluksissa mahdollisesti havaittuja virheitä.

Miksi en pääse lukemaan selaimen kautta näköislehteä iPadilla tai Android- tabletilla osoitteessa www.hs.fi/paivanlehti?

iPad tai Android- laitteet eivät tue Adoben Flash Playeriä, jota näköislehti käyttää selaimella. Tämän vuoksi iPadilla näköislehti kannattaa lukea nimenomaan sovelluksen kautta. Verkkopalvelun kaikki html-pohjaiset sivut toimivat myös Safari-selaimen kautta.

Windows-laitteilla näköislehtiä voi lukea selaimen kautta. Sovelluksessa näköislehdet eivät toistaiseksi ole.

Sovelluksen lataaminen sovelluskaupasta

Miten saan Hesarin luettavaksi laitteelleni?

Avaa sovelluskauppa laitteellasi. Useimmilla laitteilla sovelluskauppa on selkeästi esillä laitteen kotinäytöllä. Sovelluskaupasta voit hakea HS:n sovellusta esim. hakusanoilla: Helsingin Sanomat, HS, HS.fi tai Hesari -> Hae -> Helsingin Sanomien sovellus haetaan näytölle.

TAI mene suoraan osoitteesiin:

iTunes

http://itunes.apple.com/fi/app/helsingin-sanomat/id402678592?mt=8

Windows
http://apps.microsoft.com/windows/fi-fi/app/helsingin-sanomat/6811de1f-b402-4718-8a49-a09b9aabeb9d 

Olen ostanut lukuoikeutta suoraan iPad-sovelluksen kautta (iTunes-maksu). Miksi iTunesista ostettu lukuoikeus ei toimi kaikkialla?

iPadilla iTunes-maksun maksamalla saat lukuoikeuden Helsingin Sanomiin iPad- ja iPhone- sovelluksella. Sovellus sisältää Helsingin Sanomat sekä Kuukausiliitteen ja Nytin.

Lukuoikeus ei koske verkkopalvelun jatkuvasti päivittyviä uutisia selaimella (osoitteessa www.hs.fi) eikä muita mobiilipäätelaitteita. Vanhoja lehtiä on mahdollista ostaa erikseen irtonumeroina iPadin sisällä.

iTunes- ostona saat lukuoikeuden iPadille vain  tilausjakson lehtiin.

Miksi minun pitää luoda henkilökohtainen tunnus laitteelleni?

Jotta voit ladata sovelluksia ja hallinnoida laitettasi, täytyy sinun luoda henkilökohtainen tunnus. Tämän jälkeen voit ladata sovelluksia sovelluskaupasta.

Mistä löydän tarkan, tablettiini liittyvän ohjeistuksen?

Laitekohtainen, tarkka ohjeistus on mahdollista löytää laitevalmistajien tukisivuilta. Esim. Apple: http://www.apple.com/fi/support/ipad/

Helsingin Sanomien sovelluksen asentaminen iPadiin, ohje (PDF)

Miten luon henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen laitteelleni?

Henkilökohtainen tunnus luodaan laitekohtaisesti sovelluskaupasta tai laitteen asetusten kautta.  Seuraa laitteella näytettävää ohjeistusta.

Helsingin Sanomat ja iPad -laitetilaukseen liittyvät kysymykset

Jos minulla on jo Hesarin tilaus, saanko vaihdettua sen uuteen iPad-laitteen sisältävään tilaukseen?

Emme pysty liittämään nykytilaajien tilauksiin iPad-tilausta, vaan ne on aina tehtävä uusina tilauksina.

Miksi en voi tehdä HS ja iPad -laitetilausta asiakaspalvelusta puhelimitse?

Laitepaketin luotolla myyminen edellyttää luotettavaa asiakkaan henkilötietojen varmistamista sekä luottotietojen tarkistusta, joka tapahtuu asiakkaan omien henkilökohtaisten verkkopankkitunnusten avulla (Tupas-tunnistus). Asiakas myös maksaa ensimmäisen erän tilauksestaan suoraan verkossa omassa verkkopankissaan. Tämän vuoksi tilaus on tehtävä itse henkilökohtaisesti verkossa.

Helsingin Sanomien mobiilisovellukseen liittyvät kysymykset

Helsingin Sanomien mobiilisovellukset

Milloin päivän lehti ilmestyy aamuisin mobiilissa?

Päivän Helsingin Sanomat on luettavissa klo 5 alkaen.

Miten luen mobiiliselaimella Helsingin Sanomien verkkopalvelua?

Mobiiliselaimella voit lukea Helsingin Sanomien verkkopalvelua osoitteessa m.hs.fi. Päivän lehden pääset lukemaan uusilla älypuhelimilla, joiden selain tukee JavaScriptiä. 

Millä Nokian puhelimilla voin lukea Helsingin Sanomien sovellusta?

HS:n sovellus on saatavilla kaikissa Lumia-puhelimissa.

Miten saan Helsingin Sanomien sovelluksen puhelimeeni?

HS:n sovelluksen löydät laitekohtaisesta sovelluskaupasta. Hesarin sovelluksen löydät käyttämällä hakusanoina mm: Helsingin Sanomat, Hesari, HS.

Esim. Applen tuotteilla voit ladata sovellukset AppStoresta, Android-puhelimiin Google Play- ja Lumian laitteille Windows Phone-kaupasta.

 

Mitä Hesarin sovellus sisältää?

Helsingin Sanomat -sovellus tuo Hesarin koko laadukkaan journalistisen sisällön puhelimeesi.  Sovellus sisältää painetun lehden toimitukselliset artikkelit, sekä sarjakuvat (Viivi & Wagner, Fingerpori). Lisäksi on paikkatietoinen sääpalvelu tunnin tarkkuudella sekä 5 vrk sää.

Voit itse valita asetuksista, aukeaako päivän lehti  vai Helsingin Sanomien jatkuvasti päivittyvät uutiset ensimmäisenä.

Onko Hesarin sovelluksen lataaminen maksullista?

Sovelluksen lataaminen puhelimeen on maksutonta. Lukuoikeutta sovellukseen saat ostamalla HS Verkko Plus -palvelun.

AppStoresta voit ostaa lukuoikeutta, mutta tällöin voit lukea Hesaria vain iPhone-sovelluksella

Miksi en saa sovellusta ladattua puhelimeeni, vaan se antaa virheilmoituksen?

Tarkista, että olet päivittänyt puhelimesi ohjelmiston. Jos puhelimessa on vanhoja päivityksiä, näet sen laitteen asetuksista. Päivitä ohjelmisto ajan tasalle. Tämän jälkeen uudempienkin sovellusten asentaminen puhelimeen onnistuu.

Mitä hyödyn sovelluksen / puhelimen päivittämisellä?

Päivittämällä puhelimesi ajan tasalle varmistat, että myös uudemmat HS:n sovellukset toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Sovelluskohtaisessa päivityksessä tuodaan usein uusia sisältöjä tai korjataan mahdollisia virheitä.

Onko minun luotava sovelluskauppaan käyttäjätunnukset?

Kyllä. Ennen kuin voit ladata mitään sovelluksia puhelimeesi, on sinun luotava oma käyttäjätili. Tarkempia ohjeita löydät puhelinkohtaisista ohjeista.

Saako fontin kokoa muutettua?

Voit muuttaa fontin koon sovelluksen asetusten kautta.

Mobiilisaitilla (m.hs.fi) esim. iPhone-käyttäjä voi päivittää (iOS 5 -käyttöjärjestelmä ja sitä uudemmat): voit muuttaa fonttia artikkelikohtaisesti käyttämällä Applen tarjoamaa Lukija-ominaisuutta (nappula ilmestyy sivun urlin päälle).

Mikä on Hesarin sovelluksen ja Päivän lehden koko puhelinsovelluksessani?

Hesarin sovelluksen koko on 10 MB. Puhelimessa päivän Hesarin koko on noin 3-5 MB riippuen lehden sivujen ja kuvien määrästä.

Mitä teen jos päivän Hesari ei ilmesty sovellukseen?

Mikäli et saa sovellusta yllämainituista ohjeista huolimatta lataamaan päivän Hesaria, voit lukea lehden myös laitteesi selaimella osoitteessa www.hs.fi/paivanlehti.

Mistä johtuu, että Hesarin sovellus ei enää toimi kuten aikaisemmin?

Tarkista, että sinulla on uusin sovelluspäivitys laitteellasi. Monella laitteella on saatavilla (esim. Android- ja iPhone) myös automaattipäivitys. Lataa uusin sovelluspäivitys puhelimellesi.

Yleisiä mobiiliohjeita m.hs.fi
Saitillamme on päätelaitetunnistus. Jos olet aiemmin mobiilissa valinnut, että haluat käyttää verkkoversiota, ohjaudut verkkoversioon mobiilioptimoidun version sijaan. Sinun kannattaa poistaa cookiet/evästeet puhelimen muistista. Tällöin sinulla on taas mahdollisuus valita uudestaan verkkoversion ja mobiilin välillä.

Takaisin ylös